Klachtenregeling en vertrouwenspersoon
Het is belangrijk dat jij en je ouders zich op het Axia College veilig en serieus genomen voelen. Mocht er iets zijn waar je niet tevreden over bent, dan kun je een klacht indienen. Hier lees je hoe dat werkt en bij wie je terechtkunt.
Klachtenregeling en vertrouwenspersoon
Het is belangrijk dat jij en je ouders zich op het Axia College veilig en serieus genomen voelen. Mocht er iets zijn waar je niet tevreden over bent, dan kun je een klacht indienen. Hier lees je hoe dat werkt en bij wie je terechtkunt.
Soorten klachten
Er zijn twee soorten klachten:
- Klachten over schoolzaken: Bijvoorbeeld over beoordelingen, begeleiding, de aanpak in de klas, of de veiligheid in het gebouw.
- Klachten over machtsmisbruik: Bijvoorbeeld bij (vermoeden van) seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld of pesten.
Klachten over schoolzaken
Heb je een klacht over schoolorganisatie of lesgerelateerde onderwerpen? Bespreek dit eerst met degene die erbij betrokken is, zoals je docent. Kom je er samen niet uit? Dan kun je naar de schoolleiding. Samen zoeken jullie naar een oplossing.
Als het niet lukt om tot overeenstemming te komen, kun je de klacht voorleggen aan het College van Bestuur van de Onderwijsgroep Amersfoort. Zij kunnen een vertrouwenspersoon inschakelen om de klacht te onderzoeken en, als mogelijk, samen met jou en de school een oplossing te vinden. Lukt dit niet, dan neemt het College van Bestuur na verder onderzoek een besluit. Je kunt er ook voor kiezen om je klacht direct in te dienen bij de Landelijke Klachtencommissie.
Klachten over machtsmisbruik
Bij klachten over machtsmisbruik, zoals seksuele intimidatie, geweld of pesten, kun je meteen contact opnemen met een vertrouwenspersoon. Er zijn twee opties:
• De interne vertrouwenspersoon op school.
• De externe vertrouwenspersoon
Zij bespreken samen met jou en je ouders hoe verder te gaan en of extra hulp nodig is. Als je besluit de klacht hogerop te brengen, helpt de externe vertrouwenspersoon je hierbij. Je kunt er ook voor kiezen om de klacht rechtstreeks in te dienen bij het College van Bestuur of de Landelijke Klachtencommissie zonder een vertrouwenspersoon in te schakelen.
Meer informatie
De volledige klachtenregeling vind je op de website van de Onderwijsgroep Amersfoort: Klachtenregeling Onderwijsgroep Amersfoort.
